Afb. Yoga Nidra voor het Slapen gaan

Yoga Nidra voor het slapen gaan

Natuurlijk kun je de Yoga Nidra voor het slapen gaan doen, maar ook gedurende de dag of de avond. Wanneer je al langer last hebt van slapeloosheid is dit zelfs aan te raden

Yoga Nidra voor het slapen gaan, heeft beslist een positieve invloed op je slaap. Toch zal ook een Yoga Nidra meditatie (→) overdag, zal je slaap aanmerkelijk verbeteren. Zeker wanneer je last hebt van chronische slapeloosheid (→) is een dagelijkse Yoga Nidra meditatie (→) aan te raden.

Meer lezen over de aanpak van slapeloosheid (→)

Het klinkt natuurlijk logisch om Yoga Nidra voor het slapen gaan te gebruiken. Het is de bedoeling om lekker in slaap te vallen en door te slapen. Nidra betekent tenslotte slaap. De term is echter misleidend, omdat het juist de intentie is, om niet in slaap te vallen. In Yoga Nidra balanceer je tussen waken en slapen, maar blijf je aan de wakkere kant.

Al tijdens de eerste Slaapcursus (→) merkte ik, dat de beste resultaten werden behaald, door diegene die Yoga Nidra in de loop van de dag of de avond deden. 

Yoganidra.nl (→) Artikel ‘Yoga Nidra voor het slapen gaan.’

Het is niet alleen zaak om tijdens Yoga Nidra wakker te blijven, het is ook raadzaam de meditatie niet pas in je bed te doen. Slapeloosheid is een 24-uurs probleem en de aanpak vraagt om een 24-uurs benadering. Doe Yoga Nidra daarom ook eens in de loop van de dag of de avond.

Al tijdens de eerste Slaapcursus (→), die ik in 2010 gaf, merkte ik dat de beste resultaten werden behaald, door diegene die in de loop van de dag of de avond tijd wisten te vinden voor een oefening. 

Het voordeel van een oefening overdag of in de avond is dat je minder snel geneigd bent om in slaap te vallen. In Yoga Nidra blijf je namelijk wakker en stuur je de ontspanning actief aan.

Yoga Nidra voor het slapen gaan

Tijdens Yoga Nidra blijf je wakker. Het is daarom verstandig om een moment te kiezen waarop je nog niet toe bent aan slaap, maar wel de behoefte hebt aan rust

Yoganidra.nl (→) Yoga Nidra voor het slapen gaan

Of je Yoga Nidra voor het slapen gaan doet of gedurende de dag of de avond, let daarbij op het volgende:

Doe de meditatie niet in je slaapkamer of bed, maar kies een andere rustige plek, waar niet of niemand je stoort.
.
Ga liggen in de savasana (→) met de intentie om wakker te blijven. Ook wanneer je deze yoga meditatie een uurtje voor het slapen gaan gebruikt.
.
Ga op je rug liggen, al voelt dit in het begin wat onwennig. Kies een schone, relatief stevige ondergrond. Lees hier meer over de juiste houding. (→).
.
Doe de Yoga Nidra meditatie maar éénmaal per etmaal. Dat is voldoende.

Het is de bedoeling dat je wakker blijft

Nidra is een Sanskriet begrip. Het betekent ‘droomloze slaap.’ De betekenis is enigszins misleidend, omdat het de bedoeling is, dat je tijdens de oefening wakker blijft.

Om te kunnen ontspannen is het belangrijk dat de houding gemakkelijk en comfortabel voelt, maar niet zo gemakkelijk en comfortabel dat je erbij in slaapt valt. We willen tijdens de Yoga Nidra oefening de verkwikkende kwaliteiten van de slaap niet ongemerkt aan ons voorbij laten gaan!

Het is de bedoeling dat we de ontspanning actief aansturen en bewust waarnemen. Kies daarom een ondergrond die anders aanvoelt dan de matras van je bed. Gebruik een yogamatje, kampeermat, schapenvacht of iets anders. Het is daarbij belangrijk, dat de ondergrond zowel zacht en schoon is, als stevig en ondersteunend.

Ga liggen met de intentie om niet in slaap te vallen.

Yoga Nidra voor het slapen gaan. Lees hier meer over de juiste houding (→)

Slaapcursus E-book met hoofdstuk over Yoga Nidra
Yoga Nidra Luisterboek 1 (Yoganidra.nl)
Yoga Nidra Luisterboek 2 (Yoganidra.nl)
Yoga Nidra Luisterboek 3 (Yoganidra.nl)

Je kunt het E-book en de luisterboeken met elk 3 Yoga Nidra meditaties en een introductie over slaap, eenvoudig bestellen en downloaden. Plaats deze op je favoriete digitale apparatenj Je hebt ze dan altijd en overal bij de hand

Op termijn

Het heeft even geduurd voordat ik je mailde. Ik wilde iets langer met de evaluatie wachten, om te kunnen zien of ik op langere termijn beter zou gaan slapen. De Yoga Nidra oefeningen doe ik vrijwel elke dag na mijn werk en ik kan echt zeggen dat ik de afgelopen weken een stuk beter slaap. Naar reviews (→)

Wat waardevol

Je moet extra benadrukken dat de Yoga Nidra oefeningen zeer waardevol zijn! Ik doe ze elke dag en daarna voel ik me echt een stuk beter, ik ben duidelijk minder vermoeid en slaap er goed op!! Naar reviews (→)

Prima geslapen

Dank voor de inspirerende slaapcursus. Na 3 weken non-stop slaappillen, heb ik ze na je cursus niet meer gebruikt. Ik ben weer koffie en een wijntje gaan drinken en minder gaan hangen in het wel of niet slapen. Ik ben er inderdaad achter dat de oplossing in de dag zit. Inmiddels een eerste week verder en van de 7 dagen er 5 prima geslapen. Naar reviews (→)

Avondoefening

Elke avond doe ik trouw een Yoga Nidra oefening van een van de luisterboeken en ik vaar er goed bij. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de middagoefening weinig doe, omdat ik daar geen tijd voor heb, maar de avondoefening alleen helpt mij al ontzettend veel. Naar reviews (→)

Sophie Hilbrand neemt deel aan een Nidra Yoga meditatie tijdens de slaapcursus.

Wil je Yoga Nidra voor het slapen gaan gebruiken? Dat kan geen kwaad, maar doe het ook eens in de loop van de dag of de avond 

Yoganidra.nl (→) Sophie Hibrand neemt voor ‘Sophie in de Mentale Kreukels’ (→)  tijdens de Slaapcursus (→) deel aan Yoga Nidra.

De Yoga Nidra meditaties die Rob de Ron (→) voor zijn vrouw maakte, vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van de slaapcursus

Yoganidra.nl (→) Yoga Nidra voor het slapen gaan.

Wil je het eens proberen? Ga dan op een aangename plek liggen, waar niets of niemand je stoort. Ga je zo comfortabel mogelijk op je rug liggen en ondersteun daarbij liever de knielholte met een kussen, dan je achterhoofd.

Een stevig kussen onder je knieën helpt om je bekkenbodem en onderrug te ontspannen. Een te hoog kussen onder je achterhoofd zal de keel afsluiten en het moeilijker maken vrij te ademen. 

De benen zijn enigszins gespreid, waarbij de voeten losjes naar buiten vallen. De armen liggen op enige afstand van de ribbenkorf en het bekken losjes naast het lichaam met de handpalmen omhoog. Door op het moment dat je de handpalmen omhoog draait de schouderbladen iets bij elkaar te brengen en in je bovenrug te nestelen, opent zich je borstbeen.

Mocht dat prettig zijn, leg dan een dekentje over je lichaam op iets over je ogen.

Wil je het eens proberen? Kies dan een aangename plek waar niets of niemand je stoort en waar je jezelf veilig en op je gemak voelt

Yoganidra.nl (→) Yoga Nidra voor het slapen gaan.

Yoga Nidra YouTube is onderdeel van de Slaapcursus (8) Jpeg

Naar Yoga Nidra YouTube (→)

Op Youtube vind je de Yoga Nidra oefening  ‘Links-Rechts’ in 3 varianten: 15 minuten, 20 minuten en 25 minuten. Deze kun je ook vinden op luisterboek nr. 3 (→). De oefeningen zijn ingesproken door Rob de Ron (→). 

Yoga Nidra YouTube is onderdeel van de Slaapcursus (→). Naar YouTube (→)

Yoga Nidra cursusagenda

Slaapcursus

De Yoga Nidra Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Yoga Nidra docent Rob de Ron.

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Yoga Nidra ervaringen en reviews. Afb.: Sasha Kargaltsev via Commons Wikimedia

Reviews

Ik doe iedere dag een yoganidra slaapmeditatie en vanaf de eerste dag na de cursus slaap ik veel beter.

Yoga Nidra contact

Vragen

Heb je vragen over Nidra Yoga, slaap of de slaapcursus, neem dan gerust contact met me op.

Artikel november 2021: ‘Yoga Nidra voor het slapen gaan.