Yoga nidra voor het slapen gaan

Yoga Nidra voor het slapen gaan

Het is beter om yoga nidra niet voor het slapen gaan te doen, maar in de loop van de dag een geschikt moment te vinden

Yoga nidra voor het slapen gaan gebruiken met de bedoeling om lekker in slaap te vallen, klinkt logisch. Nidra betekent tenslotte slaap. De term is echter misleidend, omdat het juist niet de bedoeling is, om in slaap te vallen. In yoga nidra balanceer je tussen waken en slapen, maar blijf je aan de wakkere kant.

Al tijdens de eerste yoga nidra slaapcursus die ik in 2010 gaf, merkte ik dat de beste resultaten werden behaald, door diegen die de meditaties overdag deden en er niet bij in slaap vielen. 

Het is dan ook verstandig yoga nidra niet pas in je bed te doen met de intentie om in slaap te vallen. Het is beter om overdag of in de loop van de avond een moment te kiezen waarop, je nog niet direct aan slaap toe bent, maar wel de behoefte hebt aan rust en herstel. 

Je kunt onderstaande luisterboeken met elk 3 yoga nidra slaap meditaties bestellen, downloaden en beluisteren op het digitale apparaat van je voorkeur. Je hebt ze dan altijd en overal bij de hand

Yoga nidra slaapcursus

Yoga nidra slaapcursus

De yoga nidra slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Yoga nidra slaapcursus

Rob de Ron

Goed slapen leek Rob de Ron de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Yoga nidra slaapcursus

Vragen?

Heb je vragen of wil je meer weten over de slaapcursus? Neem dan gerust contact met me op.

Yoga nidra voor het slapen gaan
Yoga nidra voor het slapen gaan

Tijdens yoga nidra blijf je wakker. Het is daarom verstandig om overdag een moment te kiezen waarop je nog niet toe bent aan slaap, maar wel de behoefte hebt aan rust..

Mocht je toch in slaap vallen of even wegdoezelen, dan heb je dat vermoedelijk nodig. Neem het jezelf niet kwalijk. Neem het jezelf evenmin kwalijk, wanneer je tijdens de meditatie even in gedachten bent en je een deel van de instucties niet hebt gehoord.
Vaak wordt gezegd dat je in een meditatie je best moet doen om niet te denken. In yoga nidra hoeft dat niet. Je brein mijmert af en toe op een heel natuurlijke manier over de dingen die zouden kunnen gebeuren of gebeurd zijn. Ook tijdens yoga nidra. Probeer het niet te stoppen en neem het jezelf niet kwalijk. 
.
Hoewel het je intentie is om wakker en aanwezig te blijven is wegdenken en wegdromen een natuurlijk onderdeel van yoga nidra. Op het moment van wegdromen of wegdenken, hoor je de instructies niet. Maar wanneer je deze weer hoort, pak je eenvoudig de draad weer op en ga je rustig verder met het punt dat op dat moment wordt genoemd. 

Hoewel we niet ons best doen om niet te denken en toekomst en verleden te vermijden, richten we ons in yoga nidra wel op het heden.

Yoga nidra voor het slapen gaan
Naast dit mijmeren over het verleden en de toekomst, zijn er tijdens yoga nidra ook momenten waarop je bewust bent van het heden. Op die momenten merk je de omgeving op en voel je het lichaam. Zo voel je bijvoorbeeld de kleding op je huid of ben je jezelf bewust van je ademhaling. Misschien hoor je een geluid in de omgeving. Zoals gezegd, het hoort er allemaal bij. Een brein in rust beweegt namelijk afwisselend tussen verleden, toekomst en heden.
.

Hoewel we niet ons best doen om gedachten over verleden en toekomst te stoppen of te vermijden, richten we ons in yoga nidra wel op het heden. Daarom ‘bewoon’ je tijdens de oefeningen zoveel mogelijk je lichaam. Je lichaam leeft namelijk altijd in het nu: je benen, armen, romp, ademhaling en zintuigen kunnen niet denken over toekomst of het verleden. Ze zijn altijd ‘nu.’ Voel maar … luister maar … 

Je lichaam en zintuigen leven altijd in het nu: je armen, benen, je romp en je gezicht … net als je adem en zintuigen kunnen ze niet nadenken. Ze zijn altijd in het ‘nu.’ Voel maar … luister maar …

Yoga nidra voor het slapen gaan
Net als mindfulness, de 61-punten ontspanning en andere vormen van geleide meditatie, maakt yoga nidra daarbij gebruik van nyasa. Nyasa is een sanskriet woord dat ‘richten’ of ‘neerleggen’ betekent. Je ‘richt’ je aandacht in yoga nidra op bepaalde plaatsen in je lichaam of een specifieke ervaring en ‘legt’ deze daar een aantal seconden ‘neer.’
.
Vaak zijn dat punten langs de middellijn van je gezicht en romp of je gewrichten. Het kan ook de ervaring van je huid, hart of adem zijn. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit, want waar je deze aandacht ook neerlegt, de ervaring is altijd ‘nu.’ En over dit ‘nu’ hoef je niet na te denken. Je hoeft niet te denken dat je de handen, de ruimte in je mond of je billen op de stoel voelt … je voelt ze werkelijk! Dat geldt voor elk plekje in je lichaam, elke adembeweging en elk geluidje dat je nu hoort.
Yoga nidra voor het slapen gaan
Yoga nidra voor het slapen gaan

Vaak zijn dat de punten langs de middellijn van je gezicht of romp en je gewrichten.

Omdat je brein gemaakt is om na te denken over verleden en toekomst en het daar vrijwel altijd mee bezig is, kost het je vaak moeite om het heden op te merken. Het is daarom prettig wanneer je daarin wordt begeleid. Dat is precies wat er in yoga nidra gebeurt. De stem die de meditatie inspreekt helpt je om in het ‘nu’ van je lichaam te blijven. Omdat je brein over dit heden niet hoeft na te denken – het is, wat het is – komt het tot rust.
.
Soms duurt dat even en af en toe lukt het je amper. Je gedachten en lichaam blijven dan onrustig. Het kan zijn dat het je niet lukt om rust te vinden. Oefenen betekent dat de dingen niet altijd gaan zoals je zou wensen. Soms leer je juist iets op die momenten. Blijf daarom oefenen. Ook als het even tegenzit is en het je ogenschijnlijk niets oplevert. Door te blijven oefenen ben je uiteindelijk goed geworden in die dingen waarin je nu goed bent. Waarom zou dit niet voor rust en slaap gelden?
Yoga nidra voor het slapen gaan
Yoga nidra voor het slapen gaan

Wil je yoga nidra voor het slapen gaan proberen? Doe dat dan een uurtje voor het slapen gaan en niet in je bed.

Sophie Hibrand neemt voor ‘Sophie in de Mentale Kreukels’ tijdens de slaapcursus deel aan yoga nidra.

Kies in de loop van de dag het meest geschikte moment voor een yoga nidra meditatie. Dat kan bijvoorbeeld het tijdstip of, zijn waarop je thuiskomt van je werk. De overgang van werk naar privé is een belangrijk dagelijks ‘scharniermoment.’ Zo is ook de lunch, die vaak als de afsluiting van de ochtend en het begin van de middag wordt gezien, een scharniermoment dat zich goed leent voor yoga nidra. Een ander moment zou de ‘dip van de dag,’ kunnen zijn, die ons vaak aan het eind van de middag overvalt. Omdat je dan nog vaak op je werk zit, is dit niet voor iedereen het meeste geschikte moment om er even uit te stappen.
.
Wil je de yoga nidra voor het slapen gaan proberen, kies dan een tijdstip later op de avond, maar doe de oefening niet in bed. Doe de meditatie liever een uurtje voor je normale bedtijd. Daarna kun je gewoon je avondroutine voortzetten, zoals je tandenpoetsen, een boek lezen, een podcast of luisterboek luisteren. Koppel de oefening dus niet direct aan je slaap, maar gebruik deze als dagsluiting.

Of je yoga nidra nu in de loop van de dag of de avond gebruikt, let op het volgende:

Yoga nidra voor het slapen gaan
  • Doe de meditatie niet in je slaapkamer of bed, maar kies een andere rustige plek, waar niet of niemand je stoort.
  • Blijf wakker, ook als je de meditatie een uurtje voor het slapen gaan gebruikt.
  • Ga op je rug liggen, ook al voelt dit in het begin wat onwennig. Hieronder staan aanwijzingen voor de juiste houding.
  • Doe yoga nidra maar éénmaal per etmaal. Dat is voldoende.

Over de houding:

Wanneer je een aangename plek hebt gevonden waar niets of niemand je stoort, ga je zo comfortabel mogelijk op je rug liggen Ondersteun daarbij liever de knielholte met een kussen dan je achterhoofd. Een stevig kussen onder je knieën helpt om je bekkenbodem en onderrug te ontspannen, terwijl een te hoog kussen onder je achterhoofd de keel afsluit en het moeilijker maakt om te ademen en de nek te ontspannen.

De benen zijn enigszins gespreid, waarbij de voeten losjes naar buiten vallen. De armen liggen op enige afstand van de ribbenkorf en het bekken losjes naast het lichaam met de handpalmen omhoog. Door op het moment dat je de handpalmen omhoog draait de schouderbladen iets bij elkaar te brengen en in je bovenrug te nestelen, opent zich je borstbeen.

Mocht dat prettig zijn, leg dan een dekentje over je lichaam op iets over je ogen.

Wil je het eens proberen? Hieronder vind je de introductie bij luisterboek 1 en de yoga nidra slaap meditatie ‘Links-Rechts’ van luisterboek nr.3.

Yoganidra.nl. Artikel ‘Yoga Nidra voor het Slapen gaan.’