Yoga Nidra. Yoganidra Nederland.

Yoga Nidra

Yoga nidra kan bij goed gebruik helpen om structureel beter te slapen

Goed en voldoende slapen is onmisbaar om je overdag prettig te voelen en goed te functioneren. Toch is niet iedereen gezegend met een goede en gezonde nachtrust. Veel mensen die moeite hebben met slapen doen vaak vreselijk hun best om beter te slapen. Dat werkt in de meeste gevallen niet, omdat slapeloosheid niet wordt veroorzaakt door het onvermogen om te slapen, maar op het vermogen om wakker en waakzaam te zijn. Yoga nidra helpt je die waakzaamheid te begrijpen en beheersen, zodat waken en slapen weer met elkaar in balans komen.

Veel slechte slapers doen hun best om UIT te staan en te slapen, terwijl het probleem veroorzaakt wordt door het vermogen om AAN te staan en wakker en waakzaam te blijven

Een goede slaapster of slaper doet vaak niets om beter te slapen, terwijl de slechte slaapster of slaper juist van alles doet, om maar te slapen. Denk daarbij aan het gebruiken van allerlei middeltjes en middelen als kruidenthee, magnesium, melatonine, homeopatische middelen tot droomsap, thc, alcohol en medicijnen.

Vaak wordt daarnaast ook het gedrag aangepast. Denk bijvoorbeeld aan minder koffie drinken, op vaste tijden naar bed, oordopjes gebruiken, uit bed gaan wanneer je niet kunt slapen of zelfs niet langer naast een partner slapen.

Kan yoga nidra dan wel helpen? Jazeker, maar niet wanneer je het op dezelfde manier gebruikt als je voorgaande pogingen om te slapen

Maar wat de slechte slaper ook doet of gebruikt, het werkt niet of nauwelijks, want dit voortdurend je best doen, betekent dat je eigenlijk AAN staat om UIT te staan. En dat werkt niet zoals je hebt gemerkt. Het werkt zelfs averechts en brengt je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid. Gebruik yoga nidra daarom niet zoals al je voorgaande pogingen om beter te slapen.

Net als andere middeltjes en middelen gebruiken veel mensen yoga nidra voor het slapen gaan. Dat kan werken, maar het is geen structurele aanpak. Wanneer je pas in bed je slaapprobleem aanpakt, ben je altijd te laat.

Een gedegen aanpak van slapeloosheid vraagt om een 24-uurs benadering waarbij slapen en waken, of UIT en AAN staan, weer met elkaar in balans worden gebracht. Dat doe je niet ’s avonds laat of ’s nachts, maar overdag op momenten waarop je behoefte hebt aan rust.

Doe yoga nidra niet in bed, wanneer je behoefte hebt aan slaap, maar in de loop van de dag of de avond, wanneer je behoefte hebt aan rust en herstel

Yoga Nidra Nederland

Gebruik yoga nidra niet om te slapen en UIT staan

Dat klinkt vreemd, nidra betekent tenslotte ‘slaap.’ Toch is het niet de bedoeling om tijdens yoga nidra in slaap te vallen, maar om nèt wakker te blijven. Niet je onvermogen om UIT te staan en te slapen is de oorzaak van slapeloosheid, maar het vermogen om AAN te staan en wakker en waakzaam te blijven. Veel mensen die niet goed slapen richten zich echter op slapen en UIT staan, terwijl juist het vermogen om AAN te staan en wakker te blijven, de disbalans veroorzaakt.

Yoga Nidra Nederland

Laat slaap met rust en richt je op de manier waarop je AAN staat

Beter slapen vraagt daarom om het vermogen om te waken en wakker te zijn, of AAN te staan, te leren begrijpen en beheersen. Met UIT staan en slapen is in veel gevallen niets mis. Het is dan ook niet de bedoeling om tijdens yoga nidra het UIT staan te gaan beheersen en in slaap te vallen, maar juist het vermogen om AAN te staan te gaan beheersen en verminderen. Alleen zo krijgt slaap weer de kans die het verdient.

Yoga Nidra Nederland

Breng waken en slapen, AAN en UIT, weer in evenwicht

Dat doe je door tijdens yoga nidra nèt aan de wakkere kant te blijven en niet in slaap te vallen. Je balanceert tijdens yoga nidra letterlijk op het kantelpunt tussen slapen en waken. Op dit kantelpunt tussen waken en slapen ontdek je wat echte rust is. En échte rust is de gedroomde partner van slaap. Gebruik yoga nidra daarom gedurende de dag, wanneer je toe bent aan een moment van rust en niet pas in je bed, wanneer je verlangt naar slaap.

Pak je slapeloosheid structureel aan, volg de eendaagse yoga nidra slaapcursus en download de luisterboeken

Naast kennis over het gebruik van yoga nidra, is meer algehele kennis over slapen en waken noodzakelijk wanneer je slapeloosheid structureel wilt aanpakken.

Natuurlijk, het is goedkoper om onderstaande yoga nidra luisterboeken te bestellen of zelfs allerlei oefeningen gratis te downloaden en te beluisteren, maar wil je ook op termijn echt beter slapen, dan loont het om écht te investeren in een goede nachtrust. Dat hoeft je niet teveel tijd te kosten: het kan in één dag.

Wanneer je deelneemt aan de slaapcursus doen we een aantal keren yoga nidra. We corrigeren waar nodig en geven je handige adviezen. Daarna kun je met behulp van de luisterboeken thuis direct aan de slag.

Het gaat merkbaar beter

Inmiddels zijn we een paar weken verder en het gaat merkbaar beter. Van hooguit twee tot drie uur per nacht, slaap ik inmiddels vaak zes uur achter elkaar en ik slaap weer veel makkelijker in.

Er zijn een paar elementen die ik uit je cursus heb gehaald, die me ongelofelijk goed helpen, maar de  allerbelangrijkst is: de dagelijkse yoga nidra meditatie.

Naar reviews

Beter slapen door yoga nidra 

In November hebben S. en ik bij jou de slaapcursus gevolgd en sindsdien doen we bijna iedere dag een yoga nidra meditatie.

Beide merken we dat we hier veel aan hebben, maar het lukt het ons zelden om niet (even) weg te doezelen of in slaap te vallen 🙂 zoals je adviseerde. Niettemin slapen we beiden een stuk beter.

Naar reviews

Elke dag 20 minuutjes yoga nidra helpt echt 

Ik heb 1,5 week geleden de slaapcursus bijgewoond en iedere dag neem ik 20 min rust. Ik luister daarbij naar je luisterboeken en dat werkt enorm ontspannend.

Vanaf de eerste nacht tot heden, slaap ik veel beter. Ik word nog wel een paar keer wakker, maar slaap direct weer in.

Naar reviews

De yoga nidra slaap meditaties die Rob de Ron voor zijn vrouw maakte, vormen nog steeds een belangrijk onderdeel  van de slaapcursus

Nadat zijn vrouw slaapproblemen kreeg en hij de gevolgen van dichtbij meemaakte, richt slaaponderzoeker en yoga nidra docent Rob de Ron de eerste slaapcursus van Nederland op. Met zijn yoga nidra slaap meditaties en een geheel nieuwe aanpak leert leert hij je binnen één dag beter slapen.

Na de cursus kun je thuis direct aan de slag met zijn luisterboeken.

Wil je deelnemen aan de slaapcursus? Dat kan in Amsterdam of Amersfoort. Bekijk dan de cursusagenda voor de eerstvolgende slaapcursus en meld je aan.

Yoga Nidra. Yoganidra Nederland.

Slaapcursus

De slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Yoga Nidra. Yoganidra Nederland.

Rob de Ron

Goed slapen leek Rob de Ron de normaalste zaak van de wereld, tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Yoga Nidra. Yoganidra Nederland.

Vragen?

Heb je vragen of wil je meer weten over de slaapcursus? Neem dan gerust contact met me op.

Je kunt onderstaande luisterboeken met elk 3 yoga nidra slaap meditaties bestellen, downloaden en beluisteren op het digitale apparaat van je voorkeur. Je hebt ze dan altijd en overal bij de hand

Wil je het eens proberen? Luister dan eerst de introductie bij luisterboek 1 en daarna de yoga nidra meditatie ‘Links-Rechts’ van luisterboek 3

Hieronder vind je meerdere artikelen over yoga nidra.

Yoga Nidra voor het Slapen gaan

Yoga voor het slapen gaan 

Het klinkt logisch om yoga nidra voor het slapen gaan te gebruiken met de bedoeling om tijdens of na de oefening lekker in slaap te vallen, maar dee term is misleidend omdat het juist niet de bedoeling is, om in slaap te vallen.

Yoga nidra. Een sessie yoga nidra staat niet gelijk aan 4 uur slaap. Rippl Woman in Bed. 1891

Een yoga nidra sessie staat niet gelijk aan 4 uur slaap 

Een sessie yoga nidra staat niet gelijk  aan 4 uur slaap! Dat zou betekenen dat 2 sessies per etmaal, gelijk staan aan 8 uur slaap en je in theorie dus geen slaap meer nodig hebt.

Leren terwijl je slaapt. France in 2000. School van de toekomst.

Leren in slaap is onmogelijk

Leren terwijl je slaapt? Volgens Satyananda Saraswati, de bedenker en naamgever van yoga nidra, is leren in je slaap mogelijk. Helaas is dit niet de enige onwaarheid in zijn boek over deze bijzondere yogavorm.

Slaapyoga en yoga nidra

Is slaapyoga hetzelfde?

Nidra is een Sanskriet woord dat slaap betekent en daarom wordt het vaak vertaald als ‘slaapyoga.’ Toch is het niet hetzelfde. Slaapyoga vindt, net als droomyoga, haar oorsprong in een eeuwenoude Tibetaanse traditie. 

Yoga Nidra door Swami Satyananda Saraswati

Indiërs zijn verzot op spirituele dikdoenerij van swami’s en goeroes 

Een aantal ervaringen die Swami Satyananda Saraswati in zijn boek beschrijft, zijn helaas niets anders dan regelrechte leugens en verzinsels.

Yoga nidra boeken

Yoga nidra boeken

Het eerste yoga nidra boek is geschreven door Satyananda Saraswati en werd uitgegeven in 1976. Hij is de naamgever en ontdekker van deze bijzondere yogavorm die hij in de jaren ’60 van de vorige eeuw ontwikkelde.

Yoga Nidra Nederland

Yoga Nidra Nederland