Afb. Yoga Nidra Ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen

Voor een Yoga Nidra ontspanningsoefening kies je een plek waar niets of niemand je stoort. Je gaat zo comfortabel mogelijk op je rug liggen en luistert bewegingloos naar een ingesproken oefening

Yoganidra.nl (→)  Ontspanningsoefeningen gratis op YouTube (→)

Ontspanningsoefeningen op basis van Yoga Nidra helpen je om beter te slapen. Nidra betekent dan ook slaap. Ontspanningsoefeningen schenken rust. Rust en slaap zijn twee fysieke en mentale condities die veel op elkaar lijken. 
.
Omdat rust en slaap ons organisme helpen herstellen van de inspanningen van alledag, hebben we beide nodig.
.
Volledig tot rust komen kun je leren. Yoga Nidra oefeningen helpen om er steeds beter in worden. Belangrijk, want rust is de onmisbare partner van slaap. In de Griekse mythologie blijkt rust daadwerkelijk de partner van slaap.

Rust is de gedroomde partner van slaap. Ontspanningsoefeningen schenken rust en bevorderen een gezonde nacht-rust

Yoganidra.nl (→)  Ontspanningsoefeningen doen we in de savasana  (→)

Een rustgevende ontspanningsoefening vormt een goede voorbereiding voor een gezonde nachtrust. Toch is het verstandig de ontspanningsoefeningen niet pasin je bed, te doen. Doe ontspanningsoefeningen liever een uurtje voor het slapen gaan. Je kunt daarna rustig je tanden poetsen, een boek lezen of de kleding voor de volgende dag klaarleggen.

Om het gevoel van ontspanning nog een beetje te laten nasluimeren kun je natuurlijk ook een aangenaam warme douche of bad nemen. Zorg wel dat je daarna een beetje afkoelt, want een warm lichaam slaapt onrustig. De ideale slaapkamer temperatuur ligt zo tussen de 16 en 18 graden.

Open geen mail, beantwoord geen appjes, kijk geen spannende film of serie en voer geen ernistige gesprekken. Ook je werk zit erop, het is tijd voor andere, neutrale of aangename bezigheid.

Een mooi moment voor een ontspanningsoefening is wanneer je thuiskomt van je werk en overschakelt van een werkmodus naar een privémodus

Yoganidra.nl (→)  Ontspanningsoefening.

Het is raadzaam om ook overdag, bijvoorbeeld in de loop van de middag of  de vroege avond, tijd en ruimte vrij te maken voor een ontspanningsoefening. Dat kan het beste op een voor jou vanzelfsprekend ‘scharniermoment.’

Een scharniermoment is een moment waarop je bezigheden op een natuurlijke manier van hoedanigheid en inhoud wisselen. Wanneer je werk dit toelaat, kan dit bijvoorbeeld tijdens de middagdip. Tijdens dit ‘cup of soup’ moment worden je concentratie en fitheid op een natuurlijke manier minder. je lichaam en brein verlangen naar een moment van rust.

Het kan zijn dat je werk of de omstandigheden hiervoor geen ruimte bieden. Je kunt dan misschien tijd voor een ontspanningsoefening inruimen, wanneer je thuiskomt van je werk. Dat is een ideaal scharniermoment, waarin je overschakelt van de werkmodus naar de privémodus. Nu we steeds vaker thuiswerken is zo’n rustmoment, waarmee je bewust een overgang schept tussen werk en privé, nog belangrijker dan voorheen.

Ontspanningsoefeningen helpen je om weer controle over je slaap te krijgen. Het is daarom een belangrijk onderdeel van de slaapcursus (→) 

Yoganidra.nl (→)  Ontspanningsoefeningen .

Ontspanningsoefeningen helpen je om weer controle over je slaap te krijgen. Het is daarom een belangrijk onderdeel van de slaapcursus (→). Een verkwikkende nachtrust is onmisbaar om je overdag prettig te voelen en optimaal te functioneren. Toch is niet iedereen gezegend met een gezonde nachtrust.

Veel mensen die moeite hebben met slapen, doen vaak vreselijk hun best om beter te slapen. Helaas werkt dit in de meeste gevallen niet. Waarom zou een ontspanningsoefening op basis van Yoga Nidra wel helpen?

Lees hier waarom veel middelen en maniertjes om weer controle over je slaap te krijgen niet werken (→).

Yoganidra.nl Arie Boomsma en Rob de Ron

Arie Boomsma

Arie Boomsma interviewt slaaponderzoeker Rob de Ron voor zijn Podcast over Routine. Naar de Podcast

Mirthe van der Drift van het zondagochtendprogramma FRIS interviewt Nidra Yoga docent en slaaponderzoeker Rob de Ron over dromen.

Mirthe van der Drift

Mirthe van der Drift interviewt voor NPO Radio 1 slaaponderzoeker Rob de Ron over dromen.

Yoganidra.nl Rob de Ron en Erik Scherder

Erik Scherder

Hoogleraar Erik Scherder en slaaponderzoeker Rob de Ron tijdens het slaapcongres van de VU.

Rob de Ron slaaponderzoeker en Yoga Nidra docent

Sophie Hilbrand

Sophie Hilbrand neemt deel aan een ontspanningsoefening tijdens de slaapcursus. Naar uitzending.

Arie Boomsma in gesprek met Rob de Ron

Arie Boomsma spreekt voor zijn ‘podcast over routine’ met slaaponderzoeker Rob de Ron. Rob gelooft niet zo zeer in lijstjes met dingen die je moet doen om beter te slapen. De winst zit volgens hem in hoe je overdag leeft en of je de moed hebt om te rusten. Alles over ontspanningsoefeningen, sleutelslaapjes, scharniermomenten, ochtendmensen, avondmensen, slechte slapers en het verschil tussen rusten en slapen.

Naar de Podcast (→)

Ontspanningsoefeningen zijn relatief eenvoudig: je gaat op je rug liggen op een plek waar niets of niemand je stoort en luistert naar een van de oefeningen op onderstaande luisterboeken. Op elk luisterboek staan 3 ontspanningsoefeningen en een introductie over slaap. Mocht je meer willen weten over slaap en de aanpak van slapeloosheid, dan kun je ook het Slaapcursus E-book bestellen (→).

Slaapcursus E-book met hoofdstuk over Yoga Nidra
Yoga Nidra Luisterboek 1 (Yoganidra.nl)
Yoga Nidra Luisterboek 2 (Yoganidra.nl)
Yoga Nidra Luisterboek 3 (Yoganidra.nl)

Je kunt het E-book en de luisterboeken met elk 3 ontspanningsoefeningen op basis van Yoga Nidra, gemakkelijk bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaten. Je hebt ze dan altijd en overal bij de hand

Het voordeel van de luisterboeken is dat je ze kunt downloaden en op je favoriete digitale apparaten kunt plaatsen, zodat je ze overal bij je hebt en ze ook zonder internet of wifi kunt beluisteren. De ontspanningsoefening ‘links-rechts’ kun je ook gratis beluisteren op YouTube (→) in 3 varianten: 15 minuten (→), 20 minuten (→) en 25 minuten (→). 

Of je de ontspanningsoefeningen nu downloadt of via YouTube beluisterd, het enige dat we nu gaan doen, is de juiste houding (→) te leren kennen, waarin we oefenen. Die houding noemen we de savasana (→). De savasana is letterlijk een fundamentele houding: het is het grondvest van elke ontspanningsoefening.

Het is belangrijk dat je tijdens een ontspanningsoefening wakker blijft

Om te kunnen ontspannen is het belangrijk dat de houding gemakkelijk en comfortabel voelt, maar niet zo gemakkelijk en comfortabel dat je erbij in slaapt valt. Het is de bedoeling dat we de ontspanning actief aansturen en bewust waarnemen. Kies daarom een ondergrond die zowel zacht en schoon, als stevig en ondersteunend is en ga liggen met de intentie om niet in slaap te vallen.

Ontspanningsoefeningen op YouTube (→).

Lees hier meer over de juiste houding (→)

Yoga Nidra cursusagenda

Slaapcursus

De Yoga Nidra Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Yoga Nidra docent Rob de Ron.

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Yoga Nidra ervaringen en reviews. Afb.: Sasha Kargaltsev via Commons Wikimedia

Reviews

Ik doe iedere dag een yoganidra slaapmeditatie en vanaf de eerste dag na de cursus slaap ik veel beter.

Yoga Nidra contact

Vragen

Heb je vragen over Nidra Yoga, slaap of de slaapcursus, neem dan gerust contact met me op.

Op termijn

Het heeft even geduurd voordat ik je mailde. Ik wilde iets langer met de evaluatie wachten, om te kunnen zien of ik op langere termijn beter zou gaan slapen. De ontspanningsoefeningen doe ik vrijwel elke dag na mijn werk en ik kan echt zeggen dat ik de afgelopen weken een stuk beter slaap. Naar reviews (→)

Een openbaring

Een openbaring om te horen dat er te veel druk op de nacht ligt en dat er andere, betere manieren zijn om hier mee om te gaan. De dag vloog voorbij. Dit vooral door de prettige manier van overdragen door Rob. Uitleg over het brein gaf inzichten en begrip voor de slapeloze nacht. Dit helpt al veel in de praktijk.Ik ben nu een week verder en heb de hele week zalig geslapen. Naar reviews (→)

Prima geslapen

Dank voor de inspirerende slaapcursus. Na 3 weken non-stop slaappillen, heb ik ze na je cursus niet meer gebruikt, ben ik rustig aan weer koffie en een wijntje gaan drinken en ben ik minder gaan hangen in het wel of niet slapen. Ik ben er inderdaad achter dat de oplossing in de dag zit. Inmiddels een eerste week verder en van de 7 dagen er 5 prima geslapen. Naar reviews (→)

Zweverig en zwaar

Ik doe 2 keer per dag een ontspanningsoefening en daarna voel ik me echt een stuk beter. Ik ben duidelijk minder vermoeid en slaap er goed op! Wellicht moet je de vrijblijvendheid en de ontspannen sfeer van de cursus meer benadrukken. Omdat ik in de veronderstelling was dat het allemaal nogal ‘zweverig en zwaar’ zou zijn, twijfelde ik of ik me wel op zou geven. Gelukkig heb ik het gedaan! Het was top! Dank voor de goede zorgen. Naar reviews (→)

De ontspanningsoefeningen die Rob de Ron voor zijn vrouw maakte, vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van de slaapcursus

Yoganidra.nl (→) Ontspanningsoefeningen op YouTube (→)

Yoga Nidra YouTube is onderdeel van de Slaapcursus (8) Jpeg

Ontspanningsoefeningen op YouTube (→)

Op Youtube vind je Yoga Nidra ontspanningsoefeningen in 3 varianten: 15, 20 en 25 minuten. Deze kun je ook vinden op luisterboek nr. 3 (→)

Deze ontspanningsoefeningen zijn een belangrijk onderdeel van de Slaapcursus (→). Naar YouTube (→)

Nidra Yoga voor het slapen gaan

Yoga Nidra voor het slapen gaan?

Yoga Nidra Nederlands. Een sessie staat nooit gelijk aan 4 uur slaap

Yoga Nidra gelijk aan 4 uur slaap?

Leren in je slaap kan niet

Leren in je slaap? Droom lekker verder!

Spirituele dikdoenerij van Swami Satyananda Saraswati, naamgever van Yoga Nidra

Spirituele dikdoenerij van Swami’s en goeroes

Artikel november 2021: Ontspanningsoefeningen gratis op YouTube (→)