Afb. Yoga Nidra

Beter slapen door Yoga Nidra?

Nidra betekent slaap, Yoga Nidra is de yoga van de slaap, maar ga je er ook beter door slapen? 

Ga je beter slapen door Yoga Nidra? Het is een begrijpelijke vraag, wanneer je lange tijd niet goed slaapt. Je hebt waarschijnlijk al verschillende manieren en methoden geprobeerd. Misschien heb je zelfs al gemediteerd, met de bedoeling om beter te slapen. 

Wellicht heb je ook allerlei middeltjes geprobeerd om beter te slapen. Denk aan kruidenthee, magnesium, melatonine, droomsap, CBD-olie en misschien zelfs slaapmedicatie. Waarschijnlijk heb je daarnaast ook je gedrag aangepast. Drink je bijvoorbeeld minder koffie, ga je op vaste tijden naar bed of sta je op wanneer je ’s nachts wakker ligt. 

Misschien ga je ’s avonds zelfs niet meer uit of slaap je niet langer naast een partner, maar wat je ook gebruikt of doet, je slaapt nog steeds niet goed. Waarom zou je wel beter gaan slapen door Yoga Nidra en hoe komt het eigenlijk dat je niet goed slaapt?

Het grote verschil tussen de slechte slapers en de goede slapers is dat de goede slaper niets doet om beter te slapen en de slechte slaper van alles doet. Op die manier sta je eigenlijk AAN om UIT te staan. En dat werkt niet zoals je hebt gemerkt

Yoganidra.nl (→). Beter slapen door Yoga Nidra. Meer lezen over slaapproblemen oplossen bij volwassenen (→) 

Omdat je uitsluitend gericht bent op de nacht en je slaap ben je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid terecht gekomen. Je doet voortdurend je best om UIT te staan, terwijl er bij langdurige slapeloosheid vaak niets mis is, met de breinmechanismen die je slaap regelen.

De oorzaak van je slapeloosheid is niet te vinden aan de slaapzijde, maar aan de waakzijde. Veel mensen die niet goed slapen zijn van nature alerter en waakzamer, dan de gemiddelde mens. Ze staan zogezegd van nature gemakkelijker en sneller AAN.

Door zo je bij het vinden van een oplossing volledig te richten op de nacht en je best te doen om te slapen en UIT te staan, sta je nog meer AAN. Dat werkt averechts. Het brengt je in de vicieuze cirkel van slapeloosheid. Yoga Nidra kan daarin verandering brengen, maar dit vraagt wel enige kennis, inzicht en oefening.

Het is de hoogste tijd om op een heel andere manier naar je slapeloosheid te kijken. (→)

In 3 stappen naar beter slapen met Yoga Nidra. (1) Richt je minder op de nacht en je slaap. (2) Leer overdag en ’s avonds je waakzaamheid en alertheid te beheersen met Yoga Nidra. (3). Zo breng je slapen en waken weer in evenwicht en krijgt slaap weer de kans die het verdient.

Yoganidra.nl (→). Beter slapen door Yoga Nidra. Meer lezen over slaapproblemen oplossen bij volwassenen (→) 

Yoga Nidra afb. 1 Beter slapen.

Richt je niet voortdurend op de nacht en je slaap

(1) Je slapeloze nachten oplossen door je best te doen om UIT te staan en te slapen werkt niet, zoals je hebt gemerkt. Laat de nacht met rust, daar is deze voor bedoeld!

Yoga Nidra afb. 2 Beter slapen.

Richt je op de dag en je waakzaamheid

(2) Slapeloze nachten worden niet veroorzaakt door het onvermogen om te slapen en UIT te staan, maar door het vermogen om wakker te blijven en AAN te staan

Yoga Nidra afb. 3 Beter slapen.

Zo breng je slapen en waken weer in evenwicht

(3) Tijdens Yoga Nidra val je niet in slaap, maar blijf je rustig en ontspannen wakker. Zo leer je het vermogen om AAN te staan te beheersen en krijgt slaap weer de kans die het verdient.

Beter slapen door Yoga Nidra is beslist mogelijk, maar alleen wanneer je de oefeningen op het juiste moment en op de juiste manier gebruikt. De juiste manier betekent in dit geval: stoppen met wanhopig te proberen om UIT te staan. Het belangrijkste is om het AAN staan te gaan beheersen. Juist daarin kan Yoga Nidra je behulpzaam zijn.

In Yoga Nidra is het namelijk niet de bedoeling om in slaap te vallen en UIT te staan, maar om op een rustige en ontspannen manier AAN te staan. Rust en ontspanning vormen de toegangspoort tot slaap, maar rust kan ook als een zelfstandig herstelmoment worden gezien. 

Net als andere middeltjes en methoden gebruiken veel mensen de Yoga Nidra oefeningen in bed, maar wanneer je pas in bed je slaapprobleem aanpakt, ben je altijd te laat!

Yoganidra.nl (→) De Yoga Nidra website van Nederland.

Door jezelf dagelijks een rustmoment met Yoga Nidra te gunnen ben je voor je herstel en gezondheid minder afhankelijk van je slaap. Je gaat jezelf beter voelen en bent minder moe. Het verminderen van vermoeidheid is belangrijk, want je kunt ook te moe zijn om goed te slapen!

Slapen en waken horen bij elkaar als dag en nacht en een gedegen aanpak van slapeloosheid vraagt dan ook om een 24-uurs benadering. Kies daarom niet pas in je bed, maar overdag of in de loop van de avond een juist moment om even te gaan liggen en luisteren.

Ga je beter slapen door Yoga Nidra? Jazeker, maar niet wanneer je het op dezelfde manier gebruikt als je voorgaande pogingen om beter te slapen

Yoganidra.nl (→). Beter slapen door Yoga Nidra. 

Gebruik de Yoga Nidra gedurende de dag of in de loop van de avond op een scharniermoment. Een scharniermomenten is een moment waarop je op een natuurlijke manier een activiteit afsluit, alvorens je aan een volgende begint. Denk bijvoorbeeld aan het bewust afsluiten van je werkdag, alvorens je aan je privé- of gezinsleven begint.

Het kan ook het moment zijn waarop je bewust de ochtend, de dag of de avond afsluit. Doe de oefeningen in het laatste geval een uurtje voor het slapengaan. Je kunt daarna jezelf klaarmaken voor de nacht, nog een boek lezen, naar muziek luisteren of iets schrijven.

Beter slapen door Yoga Nidra? Meer lezen over het juiste moment om Yoga Nidra te oefenen (→)

Wil je ook beter slapen door Yoga Nidra? Doe de oefeningen dan niet pas in je bed, maar in de loop van de dag of de avond en val daarbij niet in slaap

Yoganidra.nl (→)

Beter slapen door Yoga Nidra vraagt niet alleen om het vinden van het juiste moment om te oefenen, maar ook het vinden van de juiste houding en instelling. 

De houding waarin we Yoga Nidra beoefenen heet savasana, een Sanskriet woord dat lijkhouding betekent. Dat is misschien een weinig aantrekkelijk woord, maar in het Nederlands, zouden we zeggen dat je doodstil moet gaan liggen. Dat doe je niet op je zij, maar op je rug, met je armen en benen enigszins gespreid.

Naast een juiste fysieke houding, is ook een juiste mentale houding van belang: je gaat liggen met de instelling om niet in slaap te vallen. Let wel, het gaat hier om de instelling. Mocht je tijdens de oefening toch een keer in slaap vallen, neem het jezelf dan niet kwalijk.

Beter slapen door Yoga Nidra?

Kies dan de juiste fysieke en mentale houding. Om te kunnen ontspannen is het belangrijk dat de houding gemakkelijk en comfortabel voelt, maar niet zo gemakkelijk en comfortabel dat je erbij in slaapt valt. Het is de bedoeling dat we de ontspanning actief aansturen en bewust waarnemen. Kies daarom een ondergrond die zowel zacht en schoon, als stevig en ondersteunend is en ga liggen met de intentie om niet in slaap te vallen.

Lees hier meer over de juiste houding en instelling (→)

Wil je op termijn écht beter slapen door Yoga Nidra? Dan loont het om ook écht te investeren in een goede nachtrust. Dat hoeft je niet te veel tijd te kosten: het kan in één dag. Wanneer je deelneemt aan de ééndaagse slaapcursus (→) doen we een aantal keren Yoga Nidra. We corrigeren waar nodig en geven je praktische adviezen. Daarna kun je met behulp van de luisterboeken (→) en het slaapcursus E-boek (→) thuis direct aan de slag.

Je kunt deze eenvoudig bestellen (→), downloaden en op je favoriete digitale apparaten plaatsen. Je kunt ze op die manier ook zonder internet of wifi beluisteren en hebt ze altijd en overal bij de hand. De Yoga Nidra oefening ‘links-rechts’ kun je ook gratis beluisteren op YouTube (→) in 3 varianten: 15 minuten (→), 20 minuten (→) en 25 minuten (→). 

Of je de oefeningen nu downloadt of via YouTube beluisterd, het enige dat we nu gaan doen, is de juiste houding (→) te leren kennen, waarin we Yoga Nidra doen. En daarin ben je minder vrij. Wanneer je lichaam daarom vraagt zijn er verschillende aanpassingen mogelijk, maar in beginsel is er maar één houding. Die houding noemen we de savasana (→). De savasana is letterlijk een fundamentele houding: het is het grondvest van Yoga Nidra.

Slaapcursus E-book met hoofdstuk over Yoga Nidra
Yoga Nidra Luisterboek 1 (Yoganidra.nl)
Yoga Nidra Luisterboek 2 (Yoganidra.nl)
Yoga Nidra Luisterboek 3 (Yoganidra.nl)

Je kunt het E-book en de luisterboeken met elk 3 Yoga Nidra meditaties en een introductie over slaap, eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaten. Je hebt ze dan altijd en overal bij de hand

Rust

Dankjewel voor de luisterboeken. Ik gebruik ze iedere dag, om de beurt. Ik voelde me meteen prettig en het helpt dat het jouw stem is die ik hoor voor het slapen gaan, i.p.v. een onpersoonlijk YouTube filmpje (o.i.d.). Daarnaast vind ik het heel fijn dat je ons zoveel hebt geleerd. Die kennis heeft me begrip en een stukje rust gegeven.  Naar reviews (→)

Leuke dingen doen

Ik sliep heel licht en werd nooit uitgerust wakker. Wat ik ook probeerde, het werd niet beter. Ik was toe aan een ander verhaal over slaap, daarom heb ik mij aangemeld. Gelukkig, want de cursus heeft mij goed gedaan. De Yoga Nidra oefeningen doe ik trouw en merk dat ik dieper slaap. Ik word uitgeruster wakker en heb zelfs ’s avonds weer fut om leuke dingen te doen. Naar reviews (→)

Mijn slaap verbetert!

Door de Yoga Nidra oefening merk ik eigenlijk pas hoe moe ik wel niet ben. Eigenlijk wist ik wel dat je te moe kunt zijn om te slapen, maar door de cursus weet ik nu waarom dit zo is, en wat ik eraan kan doen. Tot nu toe heb ik de Yoga Nidra oefening dagelijks gebruikt. Het lukt me om goed te ontspannen en je raad het waarschijnlijk al: mijn slaap verbetert!! Naar reviews (→)

AAN staan

In oktober heb ik je slaapcursus gevolgd omdat ik al maanden slecht slaap. Tijdens de cursus besefte ik dat ik werkelijk de hele dag en avond “doorhol.” Ik sta eigenlijk de hele dag AAN, zoals je dat zo mooi zei. En ’s nachts weet ik de UIT knop niet te vinden. Ik oefen nu elke dag en … de UIT knop weet zichzelf te vinden. Ik slaap echt een stuk beter! DANK!! Naar reviews (→)

Yoga Nidra cursusagenda

Slaapcursus

De Yoga Nidra Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Yoga Nidra docent Rob de Ron.

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Yoga Nidra ervaringen en reviews. Afb.: Sasha Kargaltsev via Commons Wikimedia

Reviews

Ik doe iedere dag een yoganidra slaapmeditatie en vanaf de eerste dag na de cursus slaap ik veel beter.

Yoga Nidra contact

Vragen

Heb je vragen over Nidra Yoga, slaap of de slaapcursus, neem dan gerust contact met me op.

De Yoga Nidra slaap meditaties die Rob de Ron voor zijn vrouw maakte, vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van de slaapcursus

Beter slapen door Yoga Nidra? Volg de slaapcursus (→)

Yoga Nidra YouTube is onderdeel van de Slaapcursus (8) Jpeg

Naar Yoga Nidra YouTube (→)

Op Youtube vind je de Yoga Nidra oefening  ‘Links-Rechts’ in 3 varianten: 15 minuten, 20 minuten en 25 minuten. Deze kun je ook vinden op luisterboek nr. 3 (→). De oefeningen zijn ingesproken door Rob de Ron (→). 

Yoga Nidra YouTube is onderdeel van de Slaapcursus (→). Naar YouTube (→)

Yoga Nidra. Yoganidra Nederland. Slapend meisje. Albert Anker

Yoga Nidra op YouTube

Yoga Nidra savasana. Photo by Robert Bejil (via Commons Wikimedia)

Wat betekent savasana?

Wat is Yoga Nidra? (1)

Wat is Yoga Nidra? (1)

Beter slapen met Yoga Nidra oefeningen (→)

Artikel november 2021: ‘Beter slapen door Yoga Nidra.’