Yoga nidra meditatie voor het slapen gaan heeft een positieve invloed op je slaap, maar ook een Yoga Nidra meditatie overdag, zal je slaap aanmerkelijk verbeteren.

Yoga Nidra meditatie voor het slapen gaan

Natuurlijk kun je de Yoga Nidra meditaties voor het slapen gaan doen, maar ook overdag. Wanneer je al langer last hebt van slapeloosheid is dit zelfs aan te bevelen

Yoganidra.nl / Homepage (→)

Een Yoga Nidra meditatie voor het slapen gaan heeft een positieve invloed op je slaap, maar ook een meditatie overdag, zal je slaap aanmerkelijk verbeteren, zeker wanneer je al langer last hebt van slapeloosheid.

Meer lezen over de aanpak van slapeloosheid (→)

Het klinkt natuurlijk logisch om een Yoga Nidra meditatie voor het slapen gaan te gebruiken, met de bedoeling om lekker in slaap te vallen. Nidra betekent tenslotte slaap. De term is echter misleidend, omdat het juist niet de bedoeling is, om in slaap te vallen. In Yoga Nidra balanceer je tussen waken en slapen, maar blijf je aan de wakkere kant.

Het is niet alleen zaak om bij deze bijzonder yoga meditatie wakker te blijven, het is ook raadzaam de meditatie niat pas in je bed te doen, maar overdag of ’s avonds een geschikt moment te kiezen. Al tijdens de eerste Slaapcursus (→), die ik in 2010 gaf, merkte ik dat de beste resultaten werden behaald, door diegen die de meditaties in de loop van de dag of de avond deden, en er niet bij in slaap vielen. 

Het is dan ook verstandig deze yoga meditatie niet pas in je bed te doen met de intentie om in slaap te vallen, maar overdag of in de loop van de avond een moment te kiezen, waarop je nog niet direct aan slaap toe bent, maar wel de behoefte hebt aan rust.

Al tijdens de eerste Slaapcursus (→) merkte ik dat de beste resultaten werden behaald, door diegene die de Yoga Nidra meditatie in de loop van de dag of de avond deden, en er niet bij in slaap vielen

Yoganidra.nl / Homepage (→)

Omslag Yoga Nidra Boek over slaap en slapeloosheid (E-book)
Cover luisterboek 1 met 3 meditatie's voor het slapen gaan
Cover luisterboek 2 met 3 meditatie's voor het slapen gaan
Cover luisterboek 3 met 3 meditatie's voor het slapen gaan

Je kunt het E-book en de luisterboeken met elk 3 Yoga Nidra meditaties en een introductie over slaap, eenvoudig bestellen en downloaden op je favoriete digitale apparaten. Je hebt ze dan altijd en overal bij de hand

Verfrist

Tijdens de Yoga Nidra meditaties voor het slapen gaan, hoorde ik al snel niet meer wat je zei, maar wel in een voor mij nieuwe ontspanning geraakte. En toen het voorbij was, voelde ik me verfrist en alert. Naar reviews >

Heerlijk

Van hooguit 2 tot 3 uur per nacht, slaap ik nu vaak 6 uur achter elkaar. Wat me volgens mij het meest heeft geholpen is de dagelijkse Yoga Nidra oefening. Wat goed en wat heerlijk! Naar reviews >

Positief

Je yoga meditaties doe ik een keer per dag en het effect is heeeeel positief. Mijn dagen zijn nu zo veel leuker geworden en ik voel me zo veel beter. Naar reviews >

Beter

In November hebben S. en ik bij jou de slaapcursus gevolgd. Sindsdien doen we bijna iedere dag een Yoga Nidra meditatie. Beide merken we dat we hier veel aan hebben. We slapen een stuk beter. Naar reviews >

Cursusagenda

Slaapcursus

De Yoga Nidra Slaapcursus duurt één dag en wordt  o.a. gegeven in Amsterdam en Amersfoort.

Rob de Ron

Rob de Ron

Goed slapen leek hem de normaalste zaak van de wereld. Tot zijn vrouw slaapproblemen kreeg.

Reviews. Afbeelding: Sasha Kargaltsev via Commons Wikimedia

Reviews

Ik doe iedere dag een yoga meditatie en vanaf de eerste dag na de cursus slaap ik veel beter.

Contact

Vragen

Heb je vragen over Nidra Yoga, slaap of de slaapcursus, neem dan gerust contact met me op.

Yoga voor het slapen gaan

Tijdens de Yoga Nidra meditatie blijf je wakker. Het is daarom verstandig om een moment te kiezen waarop je nog niet toe bent aan slaap, maar wel de behoefte hebt aan rust

Yoganidra.nl (→) Meditatie voor het slapen gaan

Mocht je toch in slaap vallen of even wegdoezelen, dan heb je dat vermoedelijk nodig. Neem het jezelf niet kwalijk. Neem het jezelf evenmin kwalijk, wanneer je tijdens de meditatie even in gedachten bent, en je een deel van de aanwijzingen niet hebt gehoord.
.
Vaak wordt gezegd dat je in een meditatie je best moet doen om niet te denken. In een Yoga Nidra meditatie hoeft dat niet. Tijdens de meditatie mijmert je brein af en toe op een heel natuurlijke manier over de dingen die zouden kunnen gebeuren of gebeurd zijn. Ook tijdens deze yoga meditatie overkomt je dat. Probeer het niet te stoppen en neem het jezelf niet kwalijk.
.
Hoewel het je intentie is om wakker en aanwezig te blijven, is wegdenken en wegdromen een natuurlijk onderdeel van Yoga Nidra. Op het moment van wegdromen of wegdenken, hoor je de aanwijzingen niet. Wanneer je deze weer hoort, pak je eenvoudig de draad weer op en ga je rustig verder met het punt dat op dat moment wordt genoemd. Zonder jezelf iets kwalijk te nemen.

Hoewel we de intentie hebben ons op dit moment te richten, en te voelen en te luisteren, dwaalt je brein soms af en mijmert het over dingen die zouden kunnen gebeuren of gebeurd zijn

Yoganidra.nl (→) Meditatie voor het slapen gaan

Naast dit mijmeren over het verleden en de toekomst, zijn er tijdens yoga nidra ook momenten waarop je bewust bent van het heden. Op die momenten merk je de omgeving op en voel je het lichaam. Zo voel je bijvoorbeeld de kleding op je huid of ben je jezelf bewust van je ademhaling. Misschien hoor je een geluid in de omgeving. Zoals gezegd, het hoort er allemaal bij. Een brein in rust beweegt namelijk afwisselend tussen verleden, toekomst en heden.
.

Hoewel we niet ons best doen om gedachten over verleden en toekomst te stoppen of te vermijden, richten we ons in yoga nidra wel op het heden. Daarom ‘bewoon’ je tijdens de oefeningen zoveel mogelijk je lichaam. Je lichaam leeft namelijk altijd in het nu: je benen, armen, romp, ademhaling en zintuigen kunnen niet denken over toekomst of het verleden. Ze zijn altijd ‘nu.’ Voel maar … luister maar … 

Je lichaam en zintuigen leven altijd in het nu. Voel maar … je armen, benen of je gezicht. Je lichaam en zintuigen kunnen niet denken. Ze zijn altijd in het nu … luister maar …

Yoganidra.nl (→) Meditatie voor het slapen gaan

Net als mindfulness, de 61-punten ontspanning en andere vormen van geleide meditatie, maakt je tijdens deze Yoga Nidra meditatie daarbij gebruik van nyasa. Nyasa is een sanskriet woord dat ‘richten’ of ‘neerleggen’ betekent. Je ‘richt’ je aandacht in Yoga Nidra op bepaalde plaatsen in je lichaam of een specifieke ervaring en ‘legt’ deze daar een aantal seconden ‘neer.’
.
Vaak zijn dat punten langs de middellijn van je gezicht en romp of je gewrichten. Het kan ook de ervaring van je huid, hart of adem zijn. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit, want waar je deze aandacht ook neerlegt, de ervaring is altijd ‘nu.’
.
En over dit ‘nu’ hoef je niet na te denken. Je hoeft niet te denken dat je de handen, de ruimte in je mond of je billen op de stoel voelt … je voelt ze werkelijk! Dat geldt voor elk plekje in je lichaam, elke adembeweging en elk geluidje dat je nu hoort.
Yoga nidra voor het slapen gaan

Je ‘legt’ de aandacht op verschillende punten in je lichaam neer en laat deze daar enige seconden onbeweeglijk rusten

Yoganidra.nl (→) Meditatie voor het slapen gaan

Omdat je brein gemaakt is om na te denken over verleden en toekomst en het daar vrijwel altijd mee bezig is, kost het je soms moeite om het heden op te merken. Het is daarom prettig wanneer je daarin wordt begeleid. Dat is precies wat er in Yoga Nidra gebeurt. De stem die de meditatie inspreekt helpt je om in het ‘nu’ van je lichaam te blijven. Omdat je brein over dit heden niet hoeft na te denken – het is, wat het is – komt het tot rust.
.
Soms duurt dat even en af en toe lukt het je amper. Je gedachten en lichaam blijven dan onrustig. Het kan zijn dat het je niet lukt om rust te vinden. Oefenen betekent dat de dingen niet altijd gaan zoals je zou wensen.
.
Soms leer je juist iets op die momenten. Blijf daarom oefenen. Ook als het even tegenzit is en het je ogenschijnlijk niets oplevert. Door te blijven oefenen ben je uiteindelijk goed geworden in die dingen waarin je nu goed bent. Waarom zou dit niet voor rust en slaap gelden?
Sophie Hilbrand tijdens de slaapcursus.

Wil je een meditatie voor het slapen gaan proberen? Doe het dan ook eens overdag en niet pas in je bed …

Yoganidra.nl (→) Sophie Hibrand neemt voor ‘Sophie in de Mentale Kreukels’ (→)  tijdens de Slaapcursus (→) deel aan een Yoga Nidra meditatie.

Zeker wanneer je langere tijd niet goed slaapt is het verstandig om ook overdag een rustmoment in te lassen. Het vraagt in deze drukke tijd wel enige moed, om er even tussenuit te stappen en een moment voor jezelf te nemen. Toch zal het je goed doen.
.
.
Kies in de loop van de dag het meest geschikte moment voor een Yoga Nidra meditatie. Dat kan bijvoorbeeld het tijdstip of, zijn waarop je thuiskomt van je werk. De overgang van werk naar privé is een belangrijk dagelijks ‘scharniermoment.’
.
Zo is ook de lunch, die als de afsluiting van de ochtend en het begin van de middag kan worden gezien, een scharniermoment dat zich goed leent voor een Yoga meditatie. Een ander moment zou de ‘dip van de dag,’ kunnen zijn, die ons vaak aan het eind van de middag overvalt. Omdat je dan nog vaak op je werk zit, is dit niet voor iedereen het meeste geschikte moment om er even uit te stappen.
.
Wil je de Yoga Nidra voor het slapen gaan proberen, kies dan een tijdstip later op de avond, maar doe de oefening niet in bed. Doe de meditatie liever een uurtje voor je normale bedtijd. Daarna kun je gewoon je avondroutine voortzetten, zoals je tandenpoetsen, een boek lezen, een podcast of luisterboek luisteren. Koppel de oefening dus niet direct aan je slaap, maar gebruik deze als een bewuste dagsluiting.

Of je deze meditatie nu voor het slapen gaan doet of gedurende de dag of de avond, let daarbij op het volgende: 

Yoganidra.nl (→) Tijdens de Slaapcursus (→) doen we een aantal keer deze bijzondere yoga meditatie.

♦ Doe de meditatie niet in je slaapkamer of bed, maar kies een andere rustige plek, waar niet of niemand je stoort.
.
Ga liggen in de savasana (→) met de intentie om wakker te blijven. ook wanneer je deze yoga meditatie een uurtje voor het slapen gaan gebruikt.
.
♦ Ga op je rug liggen, ook al voelt dit in het begin wat onwennig, op een schone, relatief stevige ondergrond. Meer over de juiste houding. (→).
.
♦ Doe de Yoga Nidra meditatie maar éénmaal per etmaal. Dat is voldoende.

De Yoga Nidra meditaties die Rob de Ron (→) voor zijn vrouw maakte, vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van de slaapcursus

Yoganidra.nl ♦ De Yoga meditaties op de luisterboeken zijn in het Nederlands.

Wil je het eens proberen? Ga dan op een aangename plek liggen, waar niets of niemand je stoort. Ga je zo comfortabel mogelijk op je rug liggen en ondersteun daarbij liever de knielholte met een kussen, dan je achterhoofd.

Een stevig kussen onder je knieën helpt om je bekkenbodem en onderrug te ontspannen, terwijl een te hoog kussen onder je achterhoofd de keel afsluit en het moeilijker maakt om te ademen en de nek te ontspannen.

De benen zijn enigszins gespreid, waarbij de voeten losjes naar buiten vallen. De armen liggen op enige afstand van de ribbenkorf en het bekken losjes naast het lichaam met de handpalmen omhoog. Door op het moment dat je de handpalmen omhoog draait de schouderbladen iets bij elkaar te brengen en in je bovenrug te nestelen, opent zich je borstbeen.

Mocht dat prettig zijn, leg dan een dekentje over je lichaam op iets over je ogen.

De Nidra Yoga meditatie ‘links-rechts’ kun je gratis beluisteren op YouTube (→) in 3 varianten: 15 minuten (→), 20 minuten (→) en 25 minuten (→). Hieronder staat de meditatie van 20 minuten.

Wil je het eens proberen? Kies dan een aangename plek waar niets of niemand je stoort en waar je jezelf veilig en op je gemak voelt

Yoganidra.nl ♦ De Yoga meditaties op de luisterboeken zijn in het  Nederlands.

Volgens slaapprofessor Eus van Someren moeten we de slapeloze mens dankbaar zijn, omdat deze in de oertijd het vuurtje brandende hield. Bij deze Yoga Nidra oefening, mag jij rustig gaan liggen, dan houd ik het vuurtje brandende

Rob de Ron (→)

Artikel november 2021: ‘Yoga meditatie voor het slapen gaan.